dimarts, 6 de juliol del 2010

Visita al Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú.


Com cada primer diumenge de mes, el Museu del ferrocarril posa en marxa El Tren del Centenari, per que no perdi les ganes de moure's.

En ple segle XXI sorprèn veure una màquina amb mes de 100 anys moure's, xiular i bufar com ho fa aquesta.






UNA MICA DE HISTÒRIA:


El ferrocarril Barcelona - Mataró (F.B.M.) va encarregar a la casa anglesa Jones & Potts (de Newton-le-Willows) quatre locomotores que foren les que inauguraren el ferrocarril peninsular. Assolien 70 km/h i eren bastant mes avançades que la primigènia Rocket de Stephenson de 1828. Quatre anys mes tard es construïren a Espanya, amb peces angleses, unes altres dues idèntiques a las anteriors (encara que desprès serien modificades) en els propis tallers del F.B.M.


La Mataró acabà els seus dies operatius como a màquina fixa de vapor per fer funcionar una dinamo Gramme destinada al enllumenat de la estació de Barcelona Término. Això possibilità que amb motiu d’una visita del rei Alfons XII a Barcelona el 1876 es presentarà a una Exposició de productes catalans. Se va construir un mig pont y sobre ell, la locomotora engalanada al estilo de la inauguració de la línea. Acabada la Exposició, al baixar la màquina del pont va caure, patint importants desperfectes. Va ser portada llavors als tallers de Clot y quan el ferrocarril Tarragona – Barcelona - França (hereu del original Barcelona - Mataró) va ser absorbida per MZA, aquesta companyia, amb cap sentit històric, la va desballestar.

El 1948 Renfe, per commemorar el Centenari del Ferrocarril, encarregà a La Maquinista Terrestre y Marítima (MTM) una reproducció de la Mataró. Es va fer servir, per estalviar costos, un parell de rodes motrius preexistents, de 1.750 mm de diàmetre, en lloc als 1.880 de la original, de manera que la locomotora reproduïda presenta algunes diferencies amb aquella, incloent injectors y una premsa central de engreix, dos evidents anacronismes. També es reproduïren tres cotxes d’època, formant el Tren del Centenari, que es conserva actualment en el Museu Nacional Ferroviari, de Vilanova y la Geltrú.


Si us hi voleu acostar, aquí hi trobareu tot el necessari:



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada