Com cada primer diumenge de mes, el Museu del ferrocarril posa en marxa El Tren del Centenari, per que no perdi les ganes de moure's.
En ple segle XXI sorprèn veure una màquina amb mes de 100 anys moure's, xiular i bufar com ho fa aquesta.

El ferrocarril Barcelona - Mataró (F.B.M.) va encarregar a la casa anglesa Jones & Potts (de Newton-le-Willows) quatre locomotores que foren les que inauguraren el ferrocarril peninsular. Assolien 70 km/h i eren bastant mes avançades que la primigènia Rocket de Stephenson de 1828. Quatre anys mes tard es construïren a Espanya, amb peces angleses, unes altres dues idèntiques a las anteriors (encara que desprès serien modificades) en els propis tallers del F.B.M.

El 1948 Renfe, per commemorar el Centenari del Ferrocarril, encarregà a La Maquinista Terrestre y Marítima (MTM) una reproducció de la Mataró. Es va fer servir, per estalviar costos, un parell de rodes motrius preexistents, de 1.750 mm de diàmetre, en lloc als 1.880 de la original, de manera que la locomotora reproduïda presenta algunes diferencies amb aquella, incloent injectors y una premsa central de engreix, dos evidents anacronismes. També es reproduïren tres cotxes d’època, formant el Tren del Centenari, que es conserva actualment en el Museu Nacional Ferroviari, de Vilanova y la Geltrú.
Si us hi voleu acostar, aquí hi trobareu tot el necessari: